skønhed indefra

Gode råd til at fremme skønhed indefra

Vi har haft spurgt vores søde læsere på Facebook, hvad de godt kunne tænke sig at læse om her på bloggen. Der var virkelig mange gode bud på spændende blogindlæg og vi har gemt dem alle sammen. Dog var der ét forslag, som skilte sig ud og som vi virkelig var vilde med. Det var Sofie, der godt kunne tænke sig at få gode råd til at fremme skønhed indefra, samt hvilke vitaminer vi tager og hvilke sunde vaner vi har. Alt sammen noget vi virkelig har lyst til at dele med jer.

Skønhed indefra. Den mad vi spiser indeholder vigtige stoffer, som er med til at vedligeholde og nære vores hud, hår og negle. Det er derfor vigtigt, at vi nærer os selv med gode vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer. Sund og varieret kost forbedrer kroppens kredsløb og modvirker betændelse. Gennem en sund og nærerig kost får vi smukkere hud med massere af glød og energi.

Men, det hele handler om balance. Balancen mellem sundhed, nydelse og velvære. Det hele hænger sammen. Du får ikke en sund krop med en udbrændt sjæl. Ligesom en udbrændt sjæl heller ikke får en sund krop. Vi skal nære os selv med mad, der tilfredsstiller alle vores sanser, vi skal nyde et godt stykke chokolade eller et glas vin, hvis vi har lyst til det. Der er ingen, der bliver lykkelige af restriktioner, afholdenhed eller dårlig samvittighed. Det handler om at booste dit helbred med nydelse og velvære.

 

Kost og sundhed

Vi spiser massere af frugt og grøntsager. Det indeholder kulhydrater, vitaminer, fibre, antioxidanter og mineraler, som er noget af det vigtigste for kroppen.

Vi spiser massere af proteiner, som er kroppens byggesten. Vi kan ikke undvære proteiner i vores kost. Proteiner er med til at opbygge vores hormoner og celler, og så indeholder proteiner samtidig alle de essentielle aminosyrer, som vi kun kan få gennem vores kost. Vi får ofte vores proteiner gennem quinoa, linser, nødder og bønner som kikærter, butterbeans, kidneybønner og sorte bønner.

Vi spiser ikke så mange animalske proteiner, men når vi gør, så er kvaliteten vigtig. Mange dyr bliver fodret med hormoner og pencillin for at øge deres vækst og undgå sygdom, så derfor spiser vi kun økologisk kød, for at undgå dette.

Vi spiser massere af gode fedtstoffer! Fedtstoffer har stor betydning for vores hormonbalance, nervesystem, fordøjelsen og humøret. Fedtstoffer er også ekstremt vigtige for hjernen, fordi sammensætningen af fedtstoffer hjælper hjernen til at sende og modtage signalstoffer. Vi spiser derfor massere af lækre nødder, mandler, frø, kerner, avokado, fisk og økologiske koldpressede olier. Da vi ikke får tilstrækkelig med fisk, supplerer vi med fiskeolie, som vi længere nede vil komme mere ind på.

Vi drikker massere af vand! Vand er så undervurderet, men helt uundgåeligt, hvis vi vil have en sund hud. Det er gennem vand vi transportere næring til cellerne og affaldstofferne væk fra cellerne. Vi har altid en vand med på farten og stræber efter, at drikke omkring 2 liter om dagen. En god huskeregel er, at du skal drikke det der svarer til 1/3 del af din vægt i deciliter.

Vi får massere af søvn. Søvn er alfa omega for at din krop kan arbejde optimalt og udføre alle de opgaver, den har i løbet af en dag. Menneskekroppen er en fantastisk skabning og mekanisme. Når vi sover genoplader vi vores batterier. Søvn påvirker alle dine organer, din fordøjelse, dit nervesystem, hormonsystem og immunforsvar. Søvn er derfor mindst lige så vigtigt, når vi snakker skønhed og smuk hud. Det hele påvirker hinanden og hænger unægtelig sammen.

Vi får derudover massere af energi ved at gå lange ture og dyrke yoga. Det er vores frirum og vi nyder det virkelig. En søndagstur i skoven med familien eller en rolig meditation om aftenen, det er al sammen nydelse og velvære for os.

 

Ikke hav for mange regler!

Som vi tidligere har givet udtryk for, så er lykken for os ikke, at lave regler for, hvad man må spise og ikke må. Det er ikke lykken at have dårlig samvittighed over det stykke kage man lige har spist og det er ikke lykken at forbyde sig selv noget, som man virkelig har lyst til. Det hele handler som sagt om balance og vi prøver så vidt muligt, at leve et liv, der er fuld af nydelse, velvære og gode relationer. Men nogle af de ting vi prøver at undgå i hverdagen er:

 

  • Produkter der indeholder farvestoffer, konserveringsmidler, tilsætningsstoffer, smagsforstærkere, sprøjtemidler og medicinrester. Det er nemlig sådan, at når kroppes afgiftning ikke kan følge med, så ophober affaldsstofferne sig og dræner os for energi.
  • Forarbejdede fødevare som fx sukker, raffinerede kornprodukter og mejeriprodukter (dog med undtagelse af kærnet økologisk smør)
  • Mælkeprodukter – fordi de kan gå ind og provokere slimhinderne i mavetarm, lunger, næsemellemøre og andre luftveje.

 

… Men igen, det skal ikke være restriktivt. Hvis vi har lyst til bland-selv-slik, så spiser vi bland-selv-slik. Hvis vi har lyst til feta på salaten, så spiser vi feta på salaten. Hvis vi har lyst til bage en god gammeldags chokoladekage, så bager vi sådan en. Det hele handler om, at finde en balance og nyde det man indtager.

Vi elsker nødder og det er næsten i alle afskygninger – peanuts, mandler, pekanødder, macadamia, hasselnødder og hvad der ellers findes. De indeholder alle sammen massere af sunde fedtsyrer, og det vil vi rigtig gerne give vores krop. Vi kombinerer tit vores nødder med tørret frugt. Det er alt lige fra rosiner, tranebær, tørret mango, tørret abrikoser til gojibær, morbær eller dadler, der er vendt i raw kakao. Prøv det – det smager så lækkert! Helsam har en masse gode varianter, men man kan også sagtens lave det selv (på sigt er det klart det billigste, hvis man bliver lige så afhængig af de lækre snack, som vi er) 🙂

 

Hvilke vitaminer og mineraler går vi efter?

Vi har nu delt vores gode råd til, hvordan du fremmer skønhed indefra gennem en sund og varieret kost, samt en masse andre gode råd, som vi selv engang har fået og som vi den dag i dag, ikke kan leve uden. Men netop fordi, at vores mad ikke er af samme kvalitet, som det var dengang, hvor man fik råvarerne direkte fra baghaven, så er det en god ide, at supplere op med vitaminer og mineraler. Herunder får du en liste over de vitaminer og mineraler som vi personligt selv tager.

 

TANJAS KOSTTILSKUD

SOLORAY: Cal-Mag 1:1 Citrat med D-vitamin

Dette kosttilskud har en god kombination af calcium, magnesium og vitamin D3.

Calcium og magnesium bidrager til vedligeholdelse af mine knogler og tænder, samt en normal muskelfunktion. For at få en optimal optagelse og udnyttelse af calcium i kroppen, skal man tage det sammen med D-vitamin og der er derfor jeg har valgt, at tage dette kosttilskud med D-vitamin.

NDS: Probiotic Panda – 2 7

Dette kosttilskud tager jeg, fordi det afhjælper min allergi. Det er tarmflora bakterier i pulverform, som indeholder 7 forskellige bakteriestammer. Det er godt til dem der lider af astma og allergi, som jeg gør. Jeg opløser 1 teske i et lille glas vand og drikker det efter 15 minutter på tom mave inden jeg går i seng. Det har virkelig hjulpet mig meget med min allergi. Alle, der har udfordringer med deres krop, bør få vejledning i, hvilken Probiotic, de skal tage. For det hjælper virkeligt.

SOLORAY: Koral Kalk med vitamin C og D

Dette vitamintilskud tager jeg i form af tyggetabletter. Koral kalk er det reneste kalk, du kan få. Det bidrager til vedligeholdelse af knogler og tænder og C vitaminet bidrager til immunsystemet og til normal dannelse af kollagen = dejlig spændstig hud.

NANI: Rosenrod

Jeg tager rosenrod, fordi det beskytter min krop mod stress og bidrager til optimal mental aktivitet. Det indeholder antioxidanter og adaptogener. Det er udvundet af rosenrod planten, hvor både rod, blade, blomst og stænger bliver brugt. Jeg tager det om morgenen, da det godt kan være svært at falde i søvn, hvis man tager det om aftenen.

SOLGAR: L-Lysine

Sidst men ikke mindst, så tager jeg Lysin som kosttilskud for at undgå forkølelsessår. Lysin er en aminosyre, som er essentielt for menneskers sundhed, da vi ikke selv kan producere aminosyren lysin. Det er derfor ekstremt vigtigt, at vi får det gennem kost eller vitamintilskud. Og da jeg ikke spiser ret meget kød, så er det svært for mig at få det igennem min kost.

eye q fiskeolie

Det er rigtigt vigtigt med en masse fugt indefra og en masse gode byggesten til hjernen. Derfor starter jeg altid dagen med fiskeolie. Denne har tilsat citronsmag og smager faktisk godt.

TINES VITAMINER

Jeg er blevet testet igennem 15 år hos en kinesiolog. Hun har hjulplet mig med at finde ud af, hvad jeg mangler af vitaminer og mineraler. Her er hendes bud og mit eget på, hvad jeg har brug for lige nu.

SOLORAY: Koral Kalk med C og D vitamin

Jeg tager kalk, fordi jeg ikke spiser mange mejeriprodukter, og det ellers er der igennem du kan få din optimale kalk optagelse. Jeg er ikke god til at sluge piller, så er meget glad for at denne findes som tykke tablet 🙂

NDS Probiotic Performance 6

Jeg har altid været stor tilhænger af mælkesyrebakterier. Megen spændende forskning viser, at vi har brug for mælkesyrebakterier, for at holde maven i balance. I maven sidder 70% af vores immunforsvar. Det hjælper både mod alvorlige sygdomme og så har det hjulpet utrolig meget med at forbedre min hud.

Diasporal – Magnesium

Diasporale er et helt fantastisk vitamintilskud. Det hjælper både på koncentrationen, synet og huden. Det kan virkelig lidt af hvert. Hvis man er én af dem, der lider en del af hovedpine, så er dette kosttilskud virkelig et forsøg værd. Jeg kender flere der tager diasporale hver dag og som får langt færre hovedpineanfald. Jeg har også selv en hovedpinelidelse, der hedder Hortons hovedpine. Når det er allerværst, så kræver det ilt, men jeg prøver at forebygge det med magnesium. Jeg tager det i pulverform, hvor det ligges på tungen og derigennem, optages. Jeg har den overbevisning, at vi optager det bedre i pulverform end i pilleform.

Berocca Performance

Dette vitamintilskud er en tablet, der skal ligge i vand og blive opløst. Det indeholder vitamin B, C og Zink. Jeg læste engang, at alle de store modeller brugte dette tilskud for at skabe balance i huden – så det har jeg taget lige siden og synes, at min hud er blevet pænere siden.

Allergica: Høron

Høron er noget, som jeg har fået rigtig meget som barn. Det er en form for lægemiddel, som desværre ikke er godkendt i Danmark endnu, men som hjælper mere alternativt og er mere langsigtet. Høron hjælper på min allergi for støv og græs og tages som dråber. De skal ligges på tungen og bliver derigennem optaget.

Pharma Nord: Bio-SelenoPrecise

Sidst jeg blev testet af min kinesiolog, var for et halvt år siden. Min hud tilstand var på daværende tidspunkt ret dårlig. Jeg havde tit udslæt på hagen og hun fandt ud af, at jeg manglede selen, som ikke er noget man ser særlig tit. Hun mente, at selen kunne afhjælpe mine gener og jeg er derfor glad for, at jeg blev testet, da jeg ellers ikke ville have haft en chance for at vide, hvad jeg skulle stille op med min hud. Jeg kan derfor anbefale andre, der har lignende hudproblemer som jeg, at blive testet af en professionel, så du bliver behandlet på den rigtige måde.

Husk, vi alle er forskellige

Vi håber, I kunne bruge vores råd til at fremme mere skønhed indefra. Det er vigtigt at understrege, det er vores egen personlige erfaring, vi deler og det har hjulpet på os. Men vi er også begge blevet testet af kinosiolog og derigennem blevet vejledt. Nogle vitaminer kan kroppen slet ikke optage, andre kan kun optages sammen med et andet mineral eller kosttilskud. Så det er vigtigt at få professionelt hjælp, når du begynder at tage kosttilskud. Mange helsekostbutikker har dygtigt personale ansat, der kan hjælpe dig.

2 replies
  1. Danielle says:

    Spændende artikel. Jeg var dog overrasket over at finde Berocca på listen, der indeholder aspartam (i hvert fald alle dem jeg har set deklarationen på).

    Svar
  2. AK says:

    Spændende læsning – jeg skal da helt klart have set nærmere på, hvad probiotiske bakterier kan gøre for min allergi!

    Man kan dog sagtens få alle essentielle aminosyrer i en vegetarisk eller vegansk kost (ligesom koen gør :-)) – lysin findes i rigelige mængder i fx sojabønner, azukibønner og æg. Faktisk er B12 det eneste man som vegetar/veganer skal bekymre sig om – hvis man ellers spiser variet.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.