Har du sagt noget pænt til dig selv i dag?

Dét spørgsmål skal vi være bedre til at stille os selv. Hvornår har du sidst sagt noget pænt til dig selv? I dag? I går? For en uge siden? Eller kan du slet ikke huske, hvornår du sidst sagde noget pænt til dig selv? Så er det vist på tide, at du begynder at implementere det i din hverdag og gøre det til en del af din daglige rutine. Der er ingen regler for, hvornår på dagen du gør det, det vigtigste er bare, at du får det gjort.

Du skal nære dig selv med selvkærlighed, egenomsorg og taknemlighed. Du skal omgive dig med glade, positive og energiske mennesker. Du skal finde ud af, hvem der nærer dig og hvem der tærer dig. Det er et af mine vigtigste mottoer her i livet. Hvem nærer dig? Hvem tærer dig? Sortér dem fra, der suger energien ud af dig, dem der ikke bidrager med noget positivt i dit liv eller som bare ikke sætter pris på den du er.

Bliv den bedste udgave af dig selv

Når du er omgivet af varme, kærlige, sjove, betænksomme og omsorgsfulde mennesker, så vil du blive fyldt op med en masse god energi, smil, latter og positivitet. Du vil være taknemlig. Taknemlig for, at du har de dejligste mennesker omkring dig. Taknemlig for, at de er med til, at gøre dig til den bedste udgave af dig selv. Fordi det er lige netop dét vi bliver, når vi er omringet af de bedste mennesker i vores tilværelse. De venner og veninder, den kæreste eller det familiemedlem, der elsker os, for den vi er. Dem der godt ved, at vi ikke er perfekte, men bare elsker hele pakken – no matter what. Det er ubetinget kærlighed og den fortjener vi alle sammen at opleve og få.

 

Vejen til selvaccept og selvkærlighed

Vi kender det nok alle sammen. Det negative tankemønster. Den indre kritiker. Den stemme inde i hovedet, der nogle gange får os til at tale grimt til os selv. Den tanke, der nogle gange er helt ude af kontrol og som bare løber afsted med os. Den negative tankestrøm, der gør os kede af det. Den, der ikke bidrager til smil, latter og energi. Vi kender den alle sammen. Vi har alle sammen haft den. Vi vil alle gerne være den foruden.

Jeg har selv stået i situationer, hvor de negative tanker har overumlet mig og jeg har haft svært ved at komme ud af det. For mig er det oftest, når der kommer mange udfordringer på en gang.

Men kan vi være de negative tanker foruden? Kan vi helt aktivt selv vælge, at de ikke skal være en del af os?

Ja, det tror jeg, at vi kan. Ligesom så meget andet her i livet, så handler det om at tage ansvar. Ansvar for, at de negative tanker ikke skal styre dig eller have effekt på din livskvalitet. Fordi det har det. Det er der ingen tvivl om. Forskning viser, at negative tanker hæmmer os. Vi mister energi, vi mister handlekraft, vi bliver utrygge, utilpasse og vi mister selvværd og selvtillid.

 

Så hvad skal der til, for at ændre et negativt tankemønster?

Det spørgsmål er der heldigvis mange kvalificerede svar på. Jeg har fundet ud af, hvad der virker for mig. Men det der virker for mig, behøver nødvendigvis ikke at være det, der virker for dig. Vi er alle forskellige, tænker forskelligt og har alle forskellige mønstre. Jeg tror derfor, at det er vigtigt at du lytter til dig selv og mærker efter, hvad der fungerer for dig.

Jeg vil herunder komme med mine tips til, hvad der hjælper mig til at komme ud af et negativt tankemønster.

1. Find tilbage til nuet

Ofte, når vi begynder at gå ind i vores negative tankemønstre, er det fordi, at vi enten kritiserer noget, der er sket i fortiden, eller fordi vi bekymrer os om det, der skal ske i fremtiden. Jeg prøver derfor, at standse den negative tankestrøm ved at fokusere på livet som sker nu og her. Jeg træner bevidstheden om nuet, ved at fokusere på det jeg laver lige nu. Jeg går, jeg arbejder, jeg cykler, jeg handler ind, jeg er sammen med min kæreste, jeg læser etc. Det skaber opmærksomhed på nuet. Det fjerner fokus fra de negative tanker og det giver mig muligheden for at være tilstede i det, der sker lige nu

2. Tag styringen og skift fokus

Ved at tage styringen over dine tanker, bestemmer du også selv, hvor de skal bevæge sig hen. Det er nemmere sagt end gjort, det ved jeg. Men for mig, der handler det om, at tage et aktivt valg om, at jeg ikke vil lade de negative tanker styre mit humør og min sindstilstand. Jeg gør noget andet. Jeg går en tur, dyrker yoga, mediterer, handler ind, ringer til en veninde eller noget i den retning. Det fjerner fokus fra de dårlige tanker og jeg får bevidstheden over på noget, der forstyrrer mine negative tankemønstrer.

3. Positivitet øger din livskvalitet og gør dig gladere

Det kan være svært, at finde positiviteten frem, når først man er kommet ind i en dårlig spiral af negative tanker, men den eneste måde, hvorpå jeg kan bryde ud af den spiral, det er ved at prøve at tænke flere positive tanker. Det kræver igen, at man tager ansvar for dig selv og sine tanker og beslutter sig for, at den negative spiral ikke skal ødelægge dagen. Jeg synes altid, at jeg kan finde noget at glædes over, være taknemlig for eller blive glad ved tanken af. Det er en udfordrende øvelse, men det har virkelig hjulpet mig i de perioder, hvor tankerne har styret mit mindset.

Jeg ved, hvor vigtigt det er, at jeg får styr på mine tanker, for de negative mønstrer gavner mig hverken psykisk eller fysisk. De positive tanker derimod, de giver mig energi, overskud og velvære. Når jeg har det godt med mig selv, så har jeg en dyb følelse af tillid til min krop og sind, selvaccept, åbenhed og jeg føler mig smuk både indeni og udenpå.

For mig er skønhed nemlig ikke en kropstilstand, men en bevidsthedstilstand og skønheden udfolder sig, når vi er i balance og accepterer os selv.

 

Mit aftenritual

Jeg vil gerne dele mit aftenritual med dig. Det gør en stor forskel i mit liv og det er en fantastisk øvelse at inkorporere i en travl hverdag. Det er ikke altid jeg når at stoppe op og mærke mig selv, være taknemlig eller glædes over hverdagens små mirakler.

Hver aften inden jeg går i seng, nærer jeg mig selv med dagens kærlighedspost. Fra mig til mig. Det er meget simpelt. Dagens kærlighedspost ligger helt fast i min kalender under noter. Hver dag KL. 22.00, skriver jeg én ting jeg er taknemlig for og så skriver jeg tre ting jeg godt kan lide ved mig selv. Jeg skal finde på noget nyt hver dag. Nogle dage er nemmere end andre, men jeg ender altid med, at skrive noget ned. Aftenritualet nærer mig med selvkærlighed, egenomsorg og taknemlighed. Det gør virkelig en forskel for mig i min hverdag og jeg håber, at det vil gøre det samme for dig – fordi, du fortjener kun at have det godt og give dig selv massere af kærlighed, omsorg og varme.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.